Vaktraining Speeches met Impact

Deze training geef ik als open training en als incompanytraining

Speeches met Impact

Doelgroep

Dit is een tweedaagse vaktraining voor mensen met schrijfervaring die willen leren hoe ze een boeiende en overtuigende speech kunnen schrijven voor een ander. Voor hun minister of staatssecretaris, hun burgemeester of wethouder, hun CdK of gedeputeerde, hun CEO of manager. 

Aanpak

Omdat speeches schrijven een kunst en een vaardigheid is, werk ik bij voorkeur met kleine groepjes. Zo krijgt iedereen veel aandacht en is er veel ruimte voor interactie. Ik wissel korte stukjes theorie af met voorbeelden uit de/mijn praktijk en veel oefeningen. We kijken naar filmpjes, praten over wat werkt en wat beter kan, en leren van elkaar: een zeer intensieve manier van werken die het mogelijk maakt om in korte tijd veel te leren. De ervaring leert dat de deelnemers, door de actuele inhoud van de cursus én de interactieve werkwijze, snel een aantal noodzakelijke vaardigheden oppikken.

1. Hoe zorg je dat je speech bij de luisteraar past?

Wie zijn de luisteraars? Wat willen ze horen? Maar ook: wat wil je dat de luisteraars oppakken van de speech? Dat zijn een paar van de vragen die een speechschrijver altijd moet zien te beantwoorden voordat hij/zij kan gaan schrijven. Want de antwoorden vertellen je welke boodschap je kunt laten beklijven, welke argumenten en voorbeelden het beste zullen overtuigen, welk verhaal het meeste zal boeien, welke woorden je wel en welke je beter niet kunt gebruiken. En alleen dan kun je een passende speech schrijven, een speech die boeit én overtuigt.

2. Hoe zorg je dat je speech bij de spreker past?

De uitdaging voor een speechschrijver is een tekst schrijven die bij de spreker past, wie dat ook is. Dus moet je je verdiepen in de taal van je spreker, moet je weten wat hem of haar drijft en inspireert, maar ook wat je spreker leest en luistert. Hoe meer je weet, hoe beter je je spreker snapt, hoe passender de speech is die je schrijft.

3. Hoe formuleer je een duidelijke boodschap?

De basis van een heldere speech is een heldere boodschap. Een boodschap die kort en bondig is, maar ook boeiend en prikkelend. Je moet van tevoren goed bedenken wie je waarom waarvan wil overtuigen, of: wat moet je luisteraar onthouden van de speech? het antwoord op de vraag ‘what’s in it for me’ – vanuit het perspectief van de luisteraar – is meestal een goede leidraad.

4. Wat is heldere taal?

Lange zinnen en moeilijke woorden maken een tekst slecht beluisterbaar. Passieve constructies en naamwoordstijl creëren afstand tussen schrijver en lezer. Om een tekst helder en toegankelijk te houden moeten zinsbouw en woordgebruik helder en toegankelijk zijn. Kortom; om een speech te schrijven gebruik je spreektaal in plaats van schrijftaal.

5. Hoe maak je een speech concreet in plaats van abstract?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, wordt vaak gezegd. Dat geldt niet alleen voor visuele beelden, maar ook voor concretiseringen. Concretiseren betekent: abstracte zaken begrijpelijk en toegankelijk maken en ze ‘op het netvlies’ van de lezer zetten. Of je nu wil informeren en/of overtuigen: concrete voorbeelden helpen daarbij. Voorbeelden waar de luisteraar zich iets bij kan voorstellen, die aansluiten bij zijn of haar belevingswereld. Verhalen vertellen (storytelling) is een vorm van concretiseren.

6. Hoe geef je een speech een duidelijke, hoorbare structuur?

Een heldere speech heeft ook een heldere structuur: wat bij elkaar hoort staat bij elkaar in een logische volgorde. Met andere woorden: je moet zorgen voor een hoorbare rode draad in je speech. Dat is belangrijk omdat je luisteraars niet kunnen terugbladeren; je moet ze bij de eerste tonen vastpakken en tot het slotakkoord niet meer loslaten.

7. Hoe maak je een speech aantrekkelijk om naar te luisteren? 

Naast een duidelijke boodschap en een hoorbare structuur, is het ook de verwoording van een speech belangrijk. Dat is meer dan heldere taal. Een speech die aantrekkelijk is om naar te luisteren bevat ook retorische stijlmiddelen. Taaltrucs zoals drieslagen, contrasten en anaforen helpen om een speech memorabel te maken.

8. Hoe bouw je een overtuigend betoog op?

Hoe vind je de juiste argumenten? Hoe bouw je een betoog op? Wat zijn drogredenen en hoe kun je die herkennen? Met andere woorden: hoe zorg je dat je speech overtuigend is?

9. Wat is framing en hoe gebruik je het?

Volgen professor Hans De Bruijn is taal de bril waardoor we naar de werkelijkheid kijken. Ieder woord roept een beeld op. Framen is de kunst om met de juiste woorden de juiste beelden op te roepen. Hoe doe je dat? Hoe ontstaat een frame? Hoe gebruik je frames en hoe reframe je frames van tegenstanders?

De training in maart is VOL.

U kunt zich nog inschrijven voor de training eind juli/begin juli

 

Berlin Speaking

Praktische informatie

Als u vragen heeft over de open training Speeches met Impact kunt u contact opnemen via de contactpagina.

Locatie

Deze training geef ik – zolang de coronabeperkingen gelden – digitaal.

De trainingen bestaan daardoor uit vier aparte dagdelen in plaats van twee hele lesdagen. Ook krijgen alles deelnemers een uur individuele coaching: zo is er ook aandacht voor kleine en grote vragen die tijdens de digitale sessies moeilijk  behandeld kunnen worden.

Kosten

De training kost  1500 euro per persoon, exclusief 21% BTW, inclusief (digitaal) lesmateriaal, een handig boekje en een uur individuele coaching.

Cursusruimte