Doelgroep

Dit is een tweedaagse training voor mensen die regelmatig een toespraak moeten schrijven, voor zichzelf of voor anderen. De cursus is primair gericht op het schrijven van speeches, maar de technieken die worden behandeld zijn toe te passen bij het schrijven van andere publieksteksten.

Aanpak

Er is elke training plaats voor minimaal vier en maximaal zes deelnemers. Korte stukjes theorie worden afgewisseld met (schrijf)oefeningen: speeches schrijven is immers voor een belangrijk deel een vaardigheid.

Inhoud

Publiek en boodschap
Deze twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daarom is het belangrijk om, voordat er een speech kan worden geschreven, veel te weten te komen over het publiek en goed na te denken over de boodschap. Een goede speech is een combinatie van de juiste boodschap en het juiste publiek.

Spreektaal
Goed taalgebruik, een goede hantering van stijl, is essentieel voor een goede speech. Dus wordt er tijdens de training aandacht besteed aan het verschil tussen schrijftaal en spreektaal. Geen notataal vol passieve werkwoorden, naamwoord- en tangconstructies, afkortingen en ambtelijk jargon, maar taal die aanspreekt: helder en begrijpelijk.

Structuur en argumentatie
Een goede speech bevat één hoofdboodschap. Maar in weinig speeches zal maar één onderwerp behandeld worden. Luisteraars kunnen echter niet ‘terugbladeren’, je moet ze de hele speech ‘meenemen’. Hoe doe je dat? Hoe breng je structuur aan in een speech, hoe zorg je voor een hoorbare rode draad? Hoe belangrijk is ritme in een speech?

Concretiseren
Een beeld zegt meer dan duizend woorden, wordt vaak gezegd. Dat geldt niet alleen voor visuele beelden, maar ook voor concretiseringen in een speech. Concretiseren betekent: abstracte zaken begrijpelijk en toegankelijk maken en ze ‘op het netvlies’ van de luisteraar zetten. Dit betekent dat in een speech voorstelbare beelden moeten worden gebruikt. Bijvoorbeeld een eigen ervaring, iets heel nieuws, iets heel vreemds of iets heel tegenstrijdigs. Iets dat verrast, prikkelt of amuseert. Zeker in het begin van een speech: de eerste klap is immers een daalder waard.

Hoe vind je een mooie, passende concretisering? Door associatie, door bronnen te raadplegen en door met collega’s te brainstormen.

Retorische principes
Het is bij een speech belangrijk dat de boodschap blijft hangen. Dat kan door een sterke ‘soundbite’, maar die verzin je niet echt makkelijk. Daarom zijn er ook andere retorische trucs, die helpen om een speech memorabel te maken. Van de alliteratie (“bestuurders en bedrijven, burgers en buitenlui”) tot de antimetabool (“Vraag niet wat je land voor jou kan doen, maar wat jij voor je land kan doen”). Van de ‘people props’ (‘Gisteren ontmoette ik een jonge moeder die…”) tot de cirkel rond maken (aan het einde van de speech terugpakken naar het begin).

Framing
Framing is een overtuigingstechniek waarbij woorden zo worden gekozen dat daardoor een beeld wordt neergezet. Bijvoorbeeld ‘Europa is een superstaat’. Door dat frame steeds te herhalen blijft het gewenste beeld, positief of negatief, hangen. Hoe maak je een frame, hoe gebruik je het en hoe kun je het ‘bestrijden’?

Locatie
Ik geef deze training in mijn eigen trainingsruimte aan de Laan van Meerdervoort in Den Haag. Deze locatie is makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer.

Kosten
De training kost 1250 euro per persoon, exclusief 21% BTW, inclusief koffie, thee, taart en lunch.

Training najaar 2016

  • dinsdag 7 en dinsdag 14 november 2017 van 9.30 tot 16.30 uur

Opgeven?

Ga naar het inschrijfformulier

Terug naar alle trainingen