Speechschrijvers hebben de toekomst

Geplaatst op 25 januari, 2012 door in In de media. Geen Reacties.

De Pers, 25 januari 2012 - Speech op Bestelling

De Pers, 25 januari 2012 - Speech op Bestelling

Vandaag stond er een groot artikel in De Pers over speechen en speechschrijvers. Een fragment:

Bij kleine gemeenten, bij middelgrote bedrijven, overal duiken speechschrijvers op. En ze worden alleen maar belangrijker in de toekomst. Het echte speechen draait om emotie.

De Hogeschool Utrecht heeft sinds een paar jaar een masterclass, de cursus Speeches met Impact zit meestal vol, net als die van trainingsbureau Debatrix. Belangrijk: door een speech moet een anonieme directeur of een wethouder ‘een gezicht’ krijgen. ‘Tijdens onzekerheid bij bijvoorbeeld banken verlangen spaarders naar duidelijke woorden’, zegt speechschrijver Bob de Ruiter. ‘Hier staan we voor, dat gaan we doen. Dat moet dan blijken uit een speech. Een directeur moet zich blootgeven om vertrouwen te winnen.’

De Pers, 25 januari 2012 - Speechen als Obama

De Pers, 25 januari 2012 - Speechen als Obama

Jarig
De valkuilen voor een speech zijn talrijker dan de mooie vondsten. Neem het geval van de directeur van de VVV Zuid-Limburg. Tijdens de nieuwjaarsspeech die ze een week geleden hield, werd een dia getoond met een foto van de nieuwe medewerker Cindy. De directeur speechte: ‘Er is nog iets bijzonders met Cindy. Zij is vandaag jarig. Ik heb een vraag aan de zaal. Zijn er nog meer mensen vandaag jarig?’ En tussenhaakjes: zo ja, uitnodigen om te gaan staan. Zingen. Er werd weinig aan spontaniteit overgelaten.

Dat was ook het geval bij Jan Peter Balkenende die zijn speech op het Burning Rubber Gala twee jaar geleden begon met een nogal seksistische grap over de geur van een condoom. Tenenkrommend, vindt freelance speechschrijver Renée Broekmeulen die toespraak. ‘Een goede speech is op maat gemaakt voor de spreker. Je laat Piet Hein Donner ook geen kroeggrappen maken, dat past niet. Net zoals je de burgemeester van Almere, Annemarie Jorritsma, geen zwaar intellectueel verhaal moet laten afsteken. Het publiek speelt ook een belangrijke rol. Je speecht anders voor een groep CEO’s dan voor een groep huisvrouwen uit Ommen.’

Broekmeulen, speechschrijver voor onder anderen Wouter Bos en Jan Kees de Jager, wordt door veel bedrijven gevraagd. ‘Overtuigen en enthousiasmeren’, dat is volgens haar het belangrijkste doel van een speech. Het publiek moet zich een toespraak, of delen daarvan, later nog kunnen herinneren.’ Makkelijker gezegd dan gedaan. Want het is volgens haar niet de bedoeling op zoek te gaan naar oneliners. Die komen vanzelf, als het goed is althans. Een goede speech is volgens haar concreet, in spreektaal in plaats van in schrijftaal en heeft een duidelijke rode draad. Er zijn enkele trucs; begin met een treffende anekdote en maak het onderwerp later breder. Pas wel op, een speech moet niet te lollig worden.

Lees het volledige artikel hier in PDF of op de website van De Pers.

Tags: ,

Reageer